""
close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

     

  • INFORMACJE EKONOMICZNE

  • 16 lipca 2018

    FINLANDIA jest jednym z najbardziej wysuniętych na północ państw Europy. Blisko jedna czwarta powierzchni kraju obejmuje tereny położone na północ od koła podbiegunowego. Skrajne punkty: północny 70°06'N, południowy 59°30'N, zachodni 19°07'E, wschodni 31°35'E. Rozciągłość południkowa wynosi 1140 km, a równoleżnikowa 530 km.

    Obszar:                                337 030 km⊃2;, siódmy pod względem powierzchni kraj w Europie

    Ludność:                             5 514 997 (Finland’s Statistics, maj 2018 r.)

    Średnia zaludnienia na km2:                               18 osób

    Kraje graniczące z Finlandią:                        

    Norwegia – 729 km

    Szwecja – 586 km

    Rosja – 1313 km

    Estonia poprzez wody terytorialne Zatoki Fińskiej – około 330 km (oddzielona pasem wód międzynarodowych)

    Główne miasta:                Helsinki, Tampere, Vantaa, Turku, Kuopio, Jyväskylä, Oulu

    Bogactwa naturalne:      Lasy, miedź, rudy żelaza

    Członkostwo w UE:         od 1995 r.

    Waluta:                                Euro od 2002 r.

    Różnica czasu:                   GMT +2

    Język:                                   Fiński (oficjalny) – 91.51%

                                                   Szwedzki (oficjalny) – 5.49%

                                                   Lapoński – 0.03%

                                                   Rosyjski – 0.08%

    Religia:                                 Fiński Kościół Ewangelicko-Luterański    73%

                                                   Fiński Kościół Zielonoświątkowy               1.8%

                                                   Fiński Kościół Prawosławny                        1.07%

                                                   Islam                                                                    1%

                                                   Fiński Kościół Katolicki                                   0.24%

    Członkostwo w Międzynarodowych Organizacjach                   ADB, AfDB, Arctic Council, Australia Group, BIS, CBSS, CD, CE, CERN, EAPC, EBRD, ECB, EIB, EMU, ESA, EU, FAO, FATF, G-9, IADB, IAEA, IBRD, ICAO, ICC, ICCt, ICRM, IDA, IEA, IFAD, IFC, IFRCS, IHO, ILO, IMF, IMO, IMSO, Interpol, IOC, IOM, IPU, ISO, ITSO, ITU, MIGA, MINUSMA, NC, NEA, NIB, NSG, OECD, OPCW, OSCE, Pacific Alliance (obserwator), Paris Club, PCA, PFP, UN, UNIDO, UNHCR

    Schengen Convention, UNCTAD, UNESCO,UNIFIL, UNMIL, UNMOGIP, UNRWA UNTSO, UPU, WCO, WHO, WIPO, WMO, WTO, ZC (stan na dzień 20 stycznia 2018 r.)

     

    Finlandia – obok Szwecji, Norwegii, Danii oraz Islandii – należy do grupy pięciu państw nordyckich, dzieląc z tymi krajami podobne wartości kulturowe i historię. Region nordycki to także podobne systemy polityczne, czyli demokracja parlamentarna, ta sama struktura praw cywilnych i opieki społecznej. Ostatnie dziesięciolecia przyniosły gospodarce Finlandii dwie zasadnicze zmiany. Pierwszą z nich była intensywna industrializacja i bardzo szybkie przenoszenie się ludności ze wsi do miast. Drugą był gwałtowny w ostatnich latach rozwój sektora zaawansowanych technologii przy jednoczesnej racjonalizacji i umiędzynarodowieniu tradycyjnych gałęzi przemysłu. Lata 90. stały pod znakiem bardzo szybkiego rozwoju przemysłu elektronicznego. Obecnie – w wyniku nieustannego rozwoju technologii swoich produktów  i usług – Finlandia jest jednym z najbardziej innowacyjnych krajów w świecie.

    SYTUACJA GOSPODARCZA

    Według szacunków Ministerstwa Finansów (MF) w 2017 r. wzrost PKB w Finlandii wyniósł 3.1%. Fińska gospodarka rosła głównie dzięki dużemu wzrostowi inwestycji, wzrostowi eksportu oraz zwiększeniu konsumpcji. W 2018 r. gospodarka ma nieco zwolnić, a PKB ma wzrosnąć o około 2.4%. Wzrost gospodarczy w 2017 i 2018 r. ma przyczynić się do zauważalnego spadku bezrobocia w 2018 r (szacuje się, iż bezrobocie zmniejszy się z 8.6% w 2017 r. do 8.1% w 2018 r.). Rosnące PKB nie przełoży się jednak szybko na wzrost oszczędności gospodarstw domowych, ponieważ wzrost cen spowoduje, iż realne przychody będą  niższe. MF szacuje, iż inflacja w 2018 r. wyniesie 1.4%. W 2018 r. zadłużenie sektora publicznego ma nieznacznie zmaleć do 60.2% PKB w porównaniu z 2017 r (61.1% PKB). Spadek zadłużenia jest efektem konsolidacji finansów publicznych oraz wszystkich działań oszczędnościowych i naprawczych, przeprowadzonych przez fiński rząd od 2015 r.

     

     

    2015 r.

    2016 r.

    2017 r.

    2018 r. prognoza

    PKB (mld euro)

    210

    216

    225

    234

    PKB (%)

    0.0

    1.9

    3.1

    2.4

    Wskaźnik bezrobocia (%)

    9.4

    8.8

    8.6

    8.1

    Wskaźnik inflacji (%)

    -0.2

    0.4

    0.8

    1.4

    Zadłużenie sektora publicznego (%PKB)

    63.6

    63.1

    61.1

    60.2

    Żródło: Ministry of Finance, Budget Review 2018, January 2018

     

    Założenia do budżetu na 2018 r. obejmują m.in. działania zmierzające do zwiększenia zatrudnienia, wsparcie działań generujących wzrost gospodarczy, wzrost wydatków publicznych na obronę narodową i bezpieczeństwo wewnętrzne, zmiany w systemie podatkowym oraz środki na finansowanie reformy systemu zdrowia i opieki społecznej. Zakładane przychody mają osiągnąć 52.7 mld euro, a wydatki 55.8 mld euro, zatem deficyt budżetowy ma wynieść 3.1 mld euro.

    Na pozytywne trendy w gospodarce fińskiej wpływ ma poprawa sytuacji gospodarczej w wielu rejonach świata. Rośnie gospodarka amerykańska oraz gospodarki krajów Azji, poprawie uległa również sytuacja gospodarek strefy euro przy zauważalnym spadku bezrobocia. Według prognoz fińskiego Ministerstwa Finansów gospodarka światowa wzrośnie w 2018 r. o 3, 7%, przyspieszając do 3,8% w 2019 r. Wzrost konsumpcji zagranicznej, umiarkowane podwyżki płac i poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw wpłyną pozytywnie na wzrost fińskiego eksportu.

     

    W sierpniu 2017 r. agencja ratingowa Fitch podjęła decyzję o utrzymaniu dotychczasowej oceny ratingowej Finlandii na poziomie AA+ dla długo i krótkoterminowych zobowiązań w walucie zagranicznej oraz krajowej ze stabilną perspektywą. Decyzja taka uzasadniona została dobrymi wynikami gospodarki fińskiej, stabilną sytuacją polityczną kraju oraz silnymi instytucjami państwowymi i rządowymi.

     

    HANDEL ZAGRANICZNY  w 2017 r.

     

    Według danych Fińskiego Urzędu Celnego w 2017 r. wartość fińskiego eksportu wyniosła 59,554 mld EUR, co oznacza wzrost o 15 % w stosunku do roku 2016, natomiast wartość importu osiągnęła 62,051 mld EUR, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do 2016 r. Pomimo wyraźnych trendów wzrostowych, Finlandia w dalszym ciągu odnotowuje deficyt handlowy, który w 2017 r. osiągnął  poziom -2 497 mld EUR. W 2017 r. po raz pierwszy od 2010/2011 r. odnotowano tak wysoki przyrost importu i eksportu. Fińska gospodarka poradziła sobie wreszcie z recesją i jest w fazie wzrostu. Wpływ na ujemny bilans handlowy miał m.in. słabszy wynik eksportowy przemysłu chemicznego oraz duży spadek eksportu olejów, tłuszczy zwierzęcych i roślinnych (SITC 4).

     

    Handel zagraniczny Finlandii w latach 2008-2017                             

    Rok

    Import

    mld euro

    Zmiana w %

    Eksport

    mld w euro

    Zmiana w %

    Saldo

    mld euro

    2008

    62 402

    +5

    65 580

     0

    +3 178

    2009

    43 655

    -30

    45 063

    -31

    +1 409

    2010

    51 899

    +19

    52 439

    +16

    +539

    2011

    60 535

    +17

    56 855

    +8

    -3 680

    2012

    59 517

    -2

    56 878

     0

    -2 639

    2013

    58 407

    -2

    56 048

    -1

    -2 359

    2014

    57 769

    -1

    55 973

     0

    -1 796

    2015

    54 493

    -6

    53 880

    -4

    -613

    2016

    55 003

    +1

    51 878

    -4

    -3 125

    2017

    62 051

    +13

    59 554

    +15

    -2 497

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.4

                                                  

    FIŃSKI EKSPORT w 2017 r.

    Poniższa tabela przedstawia udział fińskiego eksportu w 2017 r. według głównych sekcji SITC (Standard International Trade Classification). W 2017 r. wartość fińskiego eksportu wzrosła  o 13 % w stosunku do roku 2016. W 2016 r. Finlandia odnotowała wzrost eksportu we wszystkich sekcjach SITC (oprócz 4); największe wzrosty odnotowano w sekcji surowce niejadalne z wyjątkiem paliw, w sekcji paliw mineralnych, smarów i materiałów pochodnych oraz w sekcji maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy.

     

    SITC

    Wyszczególnienie wg sekcji SITC

    Wartość w mld EUR

    Zmiana

    2017

    Udział %

    %

    0

    Żywność

    1 346

    2.3

    +11

    1

    Napoje i tytoń

    183

    0.3

    +11

    2

    Surowce niejadalne z wyjątkiem paliw

    5 592

    9.4

    +20

    3

    Paliwa mineralne, smary i materiały pochodne

    4 688

    7.9

    +18

    4

    Oleje, tłuszcze, woski - roślinne/zwierzęce

    16

    0.0

    -36

    5

    Chemikalia

    6 001

    10.1

    +6

    6

    Towary przemysłowe sklasyfikowane wg surowca

    17 021

    28.6

    +9

    7

    Maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy

    19 168

    32.2

    +24

    8

    Różne wyroby przemysłowe

    3 829

    6.4

    +7

    9

    Towary i transakcje niesklasyfikowane                        w SITC

    1 709

    2.9

    +12

     

    Eksport razem

    59 554

    100.00

    +15

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.7

    Jak wynika z poniższej analizy eksport fiński jest bardzo zorientowany na kraje UE. Finlandia najwięcej towarów i usług eksportuje do strefy euro - 39.1%, około 21% eksportu skierowane było do pozostałych krajów UE, natomiast fiński eksport do Azji wyniósł około 15% całości eksportu, do pozostałych krajów Europy około 11.7%, do Ameryki Północnej skierowane zostało około 7.8% towarów i usług, a do pozostałych krajów w świecie około 5.5%.

                                                

     

                                 Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.10

    W 2017 r. największym rynkiem eksportowym pozostały Niemcy przed Szwecją oraz Holandią. Fiński eksport do Niemiec zwiększył się o 24 % w stosunku do 2016 r. i stanowi około 14.2% całości fińskiego eksportu. Na drugim miejscu znalazła się Szwecja, do której eksport wzrósł o 10% w porównaniu z 2016 r. stanowiąc 10.3% eksportu. Zaskakująco dobry wynik osiągnął eksport do Holandii, który w 2017 r. wzrósł o 18% w porównaniu do 2016 r., co spowodowało iż Holandia stała trzecim co do wielkości partnerem Finlandii w eksporcie. Według fińskich statystyk Polska znalazła się na 12 miejscu, przy czym w 2017 r. nastąpił wzrost fińskiego eksportu do naszego kraju o 13% w porównaniu do 2016 r. W 2017 r. eksport do Polski stanowił około 2.7% całości fińskiego eksportu.  

    Najwięksi partnerzy Finlandii w eksporcie w 2017 r.

    Kraj

    Mld euro

    Udział %

    Zmiana %

    Eksport razem

    59 554

    100,00

    +15

    Niemcy

    8 484

    14,2

    +24

    Szwecja

    6 133

    10,3

    +10

    Holandia

    4 103

    6,9

    +18

    USA

    4 052

    6,8

      +3

    Rosja

    3 415

    5,7

    +15

    Chiny

    3 392

    5,7

    +27

    Wielka Brytania

    2 689

    4,5

      +8

    Belgia

    1 963

    3,3

    +14

    Francja

    1 820

    3,1

    +15

    Estonia

    1 798

    3,0

    +20

    Norwegia

    1 593

    2,7

      +3

    Polska

    1 591

    2,7

    +13

    Włochy

    1 421

    2,4

    +11

    Hiszpania

    1 077

    1,8

    +11

    Dania

    1 024

    1,7

    +13

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.11

     

    FIŃSKI IMPORT w 2017 r.

    Poniższa tabela przedstawia udział fińskiego importu w 2017 r. według głównych sekcji SITC (Standard International Trade Classification). Wartość importu fińskiego w 2017 r. wyniosła 62,051 mld EUR i wzrosła o 13% w porównaniu do 2016 r. W imporcie największe wzrosty zanotowano w sekcji SITC 3 paliw mineralnych, smarów i materiałów pochodnych oraz w sekcji towarów przemysłowych, sklasyfikowanych według surowca (SITC 6).

     

    SITC

    Wyszczególnienie wg sekcji SITC

    Wartość w mld EUR

    Zmiana %

    2016

     2017

    0

    Żywność

    3 774

    3 985

    +5

    1

    Napoje i tytoń

    495

    545

    +9

    2

    Surowce niejadalne z wyjątkiem paliw

    3 899

    4 525

    +14

    3

    Paliwa mineralne, smary i materiały pochodne

    7 005

    8 387

    +20

    4

    Oleje, tłuszcze, woski - roślinne/zwierzęce

    354

    334

    -6

    5

    Chemikalia

    6 436

    6 922

    +7

    6

    Towary przemysłowe sklasyfikowane wg surowca

    6 281

    8 070

    +28

    7

    Maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy

    17 827

    20 134

    +12

    8

    Różne wyroby przemysłowe

    5 751

    5 982

    + 3

    9

    Towary i transakcje niesklasyfikowane w SITC

    2 846

    3 168

    +10

     

    Import razem

    54 669

    54 669

    +13

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, p.7

     

    Poniższa analiza wskazuje, iż fiński import - podobnie jak eksport - jest także głęboko zorientowany na kraje UE. Finlandia zakupiła najwięcej towarów i usług ze strefy euro - 38.6%, około 22,1% importu pochodziło z innych krajów UE, natomiast z pozostałych krajów Europy import wyniósł 18,1%. Fiński import z Azji wyniósł około 13,6%, a z  Ameryki Północnej około 3.9%.  Około 3,7% importu pochodziło z pozostałych krajów w świecie.

                                 Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.10

     

    W 2017 r. Finlandia odnotowała dość spektakularny przyrost importu z Norwegii (+36%), z Rosji (+33%) oraz z Niemiec (+18%). Natomiast największymi dostawcami towarów na rynek fiński były Niemcy, Rosja, Szwecja, Chiny oraz Holandia. Import z Niemiec stanowi już około 15.5% całości fińskiego importu, a z Rosji około 13.2%. Import ze Szwecji wzrósł w 2017 r. o 11% w porównaniu do 2016 r. i stanowi około 11% całości importu; tym samym Szwecja stała się trzecim co do wielkości partnerem Finlandii w imporcie. Polska według fińskich statystyk znalazła się na 9 pozycji, przy czym w 2017 r. nastąpił wzrost importu z naszego kraju o 12% w porównaniu do 2016 r.

     

    Najwięksi partnerzy Finlandii w imporcie w 2017 r.

    Kraj

    Mld euro

    Udział %

    Zmiana %

    Import razem

    62 051

    100,00

    +13

    Niemcy

    9 612

    15,5

    +18

    Rosja

    8 201

    13,2

    +33

    Szwecja

    6 849

    11,0

    +11

    Chiny

    4 560

    7,3

    +12

    Holandia

    3 451

    5,6

      +3

    Francja

    2 340

    3,8

      +5

    USA

    1 935

    3,1

      -8

    Wielka Brytania

    1 830

    2,9

    +11

    Polska

    1 823

    2,9

    +12

    Estonia

    1 823

    2,9

    +10

    Włochy

    1 657

    2,7

      +3

    Dania

    1 622

    2,6

      +1

    Norwegia

    1 492

    2,4

    +36

    Belgia

    1 218

    2,0

      +1

    Hiszpania

    1 216

    2,0

      -2

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.11

     

    NAJWIĘKSI PARTNERZY HANDLOWI FINLANDII W UNII EUROPEJSKIEJ w 2017 r.

    NIEMCY

    W 2013 r.  Niemcy były dopiero trzecim partnerem handlowym Finlandii, tuż za Rosją i Szwecją. Aneksja Krymu przez Rosję oraz związane z nią unijne sankcje, a także recesja w Rosji spowodowały istotny spadek obrotów handlowych z FR. W 2014 r. Niemcy wysunęły się na pierwszą pozycję jeżeli chodzi o obroty handlowe z Finlandią i utrzymały pozycję lidera do chwili obecnej. W 2017 r. fiński eksport do Niemiec wyniósł 8 484 mld euro i wzrósł w porównaniu do 2016 r. aż o 24%, stanowiąc już 14,2% całości eksportu. Największe przyrosty (wg klasyfikacji SITC) odnotowano w eksporcie samochodów osobowych (+138%), produktów naftowych i rafinowanych (+55%) oraz miedzi (+39%). W 2017 r. wzrósł także import z Niemiec o 18% w porównaniu do 2016 r. Największe przyrosty odnotowano w imporcie (wg klasyfikacji SITC) części i akcesoriów  do pojazdów silnikowych (+107%), silników tłokowych z wewnętrznym spalaniem (+108%) oraz maszyn i urządzeń do produkcji energii (+75%). Pomimo wyraźnego wzrostu obrotów handlowych z Niemcami, Finlandia w 2017 r. odnotowała w dalszym ciągu ujemne saldo w handlu (-1 128 mld euro).

     

    Obroty handlowe pomiędzy Finlandią a Niemcami w latach 2008-2017

    Rok

    Import

    mld euro

    Zmiana w %

    Eksport

    mld w euro

    Zmiana w %

    Saldo

    mld euro

    2008

    8 787

    +4

    6 560

    -8

    -2 228

    2009

    6 400

    +27

    4 653

    -29

    -1 747

    2010

    6 878

    +7

    5 274

    +13

    -1 604

    2011

    7 528

    +9

    5 625

    +7

    -1 903

    2012

    7 335

    -3

    5 253

    -7

    -2 082

    2013

    7 335

    +9

    5 419

    +3

    -1 936

    2014

    7 810

    +6

    6 694

    +24

    -1 116

    2015

    8 285

    +6

    7 501

    +12

    -784

    2016

    8 175

    -1

    6 814

    -9

    -1 361

    2017

    9 612

    +18

    8 484

    +24

    -1 128

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.12

    SZWECJA

    Ze względu na bliskie sąsiedztwo, bliskość kulturową oraz językową, a także ścisłą współpracę w regionie Morza Bałtyckiego, Szwecja niezmiennie od kilkudziesięciu lat należy do ścisłego grona najważniejszych partnerów handlowych Finlandii.  W 2017 r. Szwecja utrzymała drugą pozycję jeżeli chodzi o obroty handlowe z Finlandią. Fiński eksport do Szwecji wyniósł w 2017 r. 6 133 mld euro i wzrósł w porównaniu do 2016 r. o 10% stanowiąc  10,3% całości eksportu. Największe przyrosty (wg klasyfikacji SITC) odnotowano w eksporcie wyrobów walcowanych płaskich z żeliwa lub stali niestopowej (+23%), rur żelaza i stali (+21%) oraz wyrobów walcowanych płaskich ze stali stopowej (+19%). W 2017 r. wzrósł  import ze Szwecji o 11% w porównaniu do 2016 r. Największe przyrosty (wg klasyfikacji SITC) odnotowano w imporcie rudy metali nieszlachetnych i koncentratów (+59%), samochodów osobowych (+49%) oraz ciągników siodłowych i naczep (+43%). Ostatecznie w 2017 r. Finlandia odnotowała niewielkie, ujemne saldo w handlu ze Szwecją(-715 mln euro).

     

    Obroty handlowe pomiędzy Finlandią a Szwecją w latach 2008-2017

    Rok

    Import

    mld euro

    Zmiana w %

    Eksport

    mld w euro

    Zmiana w %

    Saldo

    mld euro

    2008

    6 303

    +7

    6 593

    -6

    +290

    2009

    4 271

    -32

    4 404

    -33

    +132

    2010

    5 249

    +23

    6 026

    +37

    +777

    2011

    6 029

    +15

    6 739

    +12

    +710

    2012

    6 369

    +6

    6 291

    -7

    - 78

    2013

    6 693

    +5

    6 489

    +3

    -204

    2014

    6 568

    -2

    6 208

    -4

    -360

    2015

    6 189

    -6

    5 523

    -11

    -666

    2016

    6 155

    -1

    5 563

    +1

    -592

    2017

    6 849

    +11

    6 133

    +10

    -715

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.14

     

    HOLANDIA

    Holandia po 2010 r. dołączyła do grona największych partnerów handlowych Finlandii. Fiński eksport do Holandii wyniósł w 2017 r. 4 103 mld euro i wzrósł w porównaniu do 2016 r. o 18%, stanowiąc 6,9% całości eksportu. Największe przyrosty (wg klasyfikacji SITC) odnotowano w eksporcie chemikaliów organicznych (+82%), miazgi i makulatury (+64%) oraz inżynierii lądowej (+28%). W 2017 r. nieznacznie wzrósł  także import z Holandii o 3% w porównaniu do 2016 r. Największe przyrosty (wg klasyfikacji SITC) odnotowano w imporcie produktów naftowych i rafinowanych (+37%), automatycznych maszyn do przetwarzania danych (+34%) oraz polimerów etylenu (+21%). W 2017 r. Finlandia odnotowała niewielkie dodatnie saldo w handlu z Holandią (+652 mln euro).

     

    Obroty handlowe pomiędzy Finlandią a Holandią w latach 2008-2017

    Rok

    Import

    mld euro

    Zmiana w %

    Eksport

    mld w euro

    Zmiana w %

    Saldo

    mld euro

    2008

    2 607

    -4

    3 372

    -8

    +764

    2009

    1 994

    -24

    2 645

    -22

    +651

    2010

    2 804

    +41

    3 335

    +26

    +530

    2011

    3 151

    +12

    3 852

    +16

    +701

    2012

    3 370

    +7

    3 557

    -8

    +187

    2013

    3 374

    +0

    3 457

    -3

    +83

    2014

    3 688

    +9

    3 424

    -1

    -264

    2015

    3 537

    -4

    3 557

    +4

    +20

    2016

    3 350

    -5

    3 485

    -2

    +135

    2017

    3 451

    +3

    4 103

    +18

    +652

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.16

     

     

    WSPÓŁPRACA GOSPODARCZA POLSKA-FINLANDIA

    19 grudnia 2011 r. premierzy Finlandii i Polski przyjęli Wspólny Komunikat ws. wzmocnionej współpracy między Polską a Finlandią, przewidujący bliższą i skoordynowaną współpracę polityczną i gospodarczą Warszawy i Helsinek w następujących obszarach: gospodarka, energetyka, ICT, środowisko, bezpieczeństwo, edukacja, wschodnie sąsiedztwo UE. Dokument ten do dnia dzisiejszego tworzy ramy polsko-fińskiej współpracy dwustronnej. Od momentu zainicjowania wzmocnionej współpracy podpisano kilka dwustronnych porozumień (MoU) dot. komunikacji i technologii teleinformatycznych, polityki migracyjnej, geologii oraz współpracy obronnej (Dokument Ramowy w sprawie polsko-fińskiej współpracy obronnej w latach 2014-2016, zastąpiony bezterminową umową o współpracy podpisaną we wrześniu 2017 r.

    Prawno-traktatowe ramy polsko-fińskiej współpracy regulują postanowienia dorobku prawnego Unii Europejskiej na podstawie podpisanego 16 kwietnia 2003 r. w Atenach i obowiązującego od
    1 maja 2004 r. Traktatu dotyczącego przystąpienia Polski i 9 innych krajów do Unii Europejskiej (Dz.U. 2004 nr 90 poz. 864). Ponadto obowiązują umowy dwustronne w zakresie nie objętym uregulowaniami UE, wśród których najważniejsze to:

    • Umowa w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji z 25 listopada 1996 r. (Dz.U. 1998 nr 54 poz. 342), która weszła w życie 13 marca 1998 r.(w trakcie wypowiedzenia).
    • Konwencja z dnia 8 czerwca 2009 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Finlandii        w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (weszła w życie  11 marca 2010 r., obowiązuje od 2011 r.).

    W 2017 r. utrzymana została wysoka dynamika stosunków polsko – fińskich, zarówno politycznych, jak i gospodarczych: wizyta Premiera  Finlandii J. Sipili w Warszawie w dniu 12 stycznia 2017 r. z istotnym komponentem gospodarczym; dwustronne konsultacje ministrów SZ Polski W. Waszczykowskiego i Finlandii T. Soiniego na marginesie szczytu V4 NB8 w Sopocie 30 maja 2017 r. wizyty w Finlandii Ministra Obrony Narodowej PL, Min. Sportu i Turystyki PL, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju PL, Podsekretarza Stanu w MSZ PL oraz Prezydenta RP Andrzeja Dudy w dniach 23-25 października 2017 r. Prezydent A. Duda, któremu towarzyszyła grupa polskich start-upów, wziął udział w konferencji poświęconej  współpracy w dziedzinie innowacyjności pomiędzy Polską a Finlandią.  Rokrocznie rośnie wartość wymiany handlowej między Polską a Finlandią.  Jednym z wyzwań są np. wzajemne inwestycje bezpośrednie. Stabilne wskaźniki gospodarcze czynią zarówno Polskę, jak i Finlandię atrakcyjnymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi. 

     

    Zarówno Finlandia, jak i Polska postrzegają innowacyjność jako klucz do przyszłego wzrostu gospodarczego i jako nieodzowny warunek zapewnienia konkurencyjności gospodarkom naszych krajów w dobie rewolucji cyfrowej. Polska stawia na nowoczesne technologie, a zwiększenie innowacyjności gospodarki jest jednym z jego priorytetów, o czym świadczy Strategia odpowiedzialnego rozwoju RP. Finlandia jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie innowacyjności, zajmuje czołowe miejsca w prestiżowych europejskich i światowych rankingach innowacyjności. Polska zaś aspiruje do grona gospodarek innowacyjnych i obok zaawansowanej infrastruktury badawczej, nowoczesnych laboratoriów i parków technologicznych, dysponuje potencjałem w dziedzinie kapitału intelektualnego: naukowców, inżynierów i informatyków. Ważne jest, aby trwający polsko-fiński dialog na temat wymiany doświadczeń w obszarze innowacyjności, przyczynił się do powstania licznych wspólnych inicjatyw i projektów. Istotne jest wspieranie rozwoju start-upów i budowa nowoczesnego ekosystemu, sprzyjającego temu rozwojowi. Dlatego wymiana doświadczeń i współpraca z fińskimi partnerami jest bardzo cenna, w szczególności dla młodych polskich firm technologicznych.  Polska jest także zainteresowana rozbudową współpracy z Finlandią w zakresie szeroko rozumianych zielonych technologii, w tym wymianą doświadczeń w obszarze promocji małych i średnich przedsiębiorstw opracowujących takie technologie. Polska jest ponadto zainteresowana rozwojem  współpracy polskich i fińskich ośrodków naukowych i przedsiębiorstw w realizacji programów badawczych, finansowanych z funduszy UE, m.in. Horyzont 2020.

     

    Wymiana handlowa

     

    Dane fińskiego Urzędu Celnego pokazują, że w 2016 r. polski eksport do Finlandii wyniósł 1 589 mln EUR (dynamika +13% w porównaniu do 2015 r.), a import z Finlandii osiągnął poziom 1410 mln EUR pozostając praktycznie na niezmienionym poziomie w porównaniu do roku 2015. Nasz dodatni bilans handlowy wyniósł 179,8 mln EUR. Wymianę handlową (w tys. EUR) w okresie styczeń 2015 r. - grudzień 2016 r. w poszczególnych sekcjach SITC obrazuje poniższa tabela.

                                                                                                 

    Kod sekcji

    Import

    dynamika %

    2016/2015

    Eksport

    dynamika %

    2016/2015

    2015

    2016

    2015

    2016

    0 żywność i zwierzęta żywe

    18 335

    20 073

    +9

    111 409

    116 351

    +4

    1 napoje i tytoń

    19 271

    20 967

    +8

    28 557

    12 444

    -56

    2 surowce niejadalne

    z wyjątkiem paliw

    124 733

    110 286

    -12

    171 744

    215 430

    +25

    3 paliwa mineralne, smary

    i materiały pochodne

    21 105

    39 535

    +87

    35 254

    13 896

    -60

    4 oleje, tłuszcze

    32

    77

    +140

    194

    262

    +35

    5 chemikalia             

    i produkty pokrewne

    259 700

    237 559

    -9

    158 196

    160 377

    +1

    6 towary przemysłowe

    sklasyfikowane wg surowca

    527 165

    548 778

    +4

    224 224

    287 901

    +28

    7 maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy

    354 257

    348 213

    -2

    419 030

    488 006

    +16

    8 różne wyroby przemysłowe

    44 488

    43 551

    -2

    159 362

    178 999

    +12

    9 towary                   

    i transakcje niesklasyfikowane

    38 097

    40 999

    +7

    105 314

    116 262

    +10

    Razem

    1 407 182 

    1 410 039

    +0

    1 413 284

    1 589 928

    +13

    SALDO  (tys. EUR)

    + 6 102

    SALDO 2016 (tys. EUR)

    + 179 889

     

    Udział polskiego eksportu w fińskim imporcie ogółem wyniósł 2,9%, natomiast udział naszego importu w fińskim eksporcie osiągnął 2,7%. Szczególnie istotnym jest fakt, że wzrost polskiego eksportu nastąpił w najważniejszych pod względem wartościowym sekcjach nomenklatury SITC, szczególnie maszyn i urządzeń (sekcja 7), wyrobów przemysłowych (sekcja 8), a także towarów przemysłowych (sekcja 6). Główne pozycje w naszym eksporcie stanowiły poniższe działy SITC:

    -              aparatura, maszyny i urządzenia elektryczne (158, 1 mln EUR),

    -              produkty metalowe (125, 9 mln EUR),

    -              rudy metali i złom (145, 8 mln EUR),

    -              skóry surowe i futrzarskie (63, 4 mln EUR),

    -              pojazdy drogowe (92, 6 mln EUR),

    -              produkty medyczne i farmaceutyczne (79, 9 mln EUR),

    -              sprzęt specjalistyczny dla przemysłu (49, 7 mln EUR).

     

    Z kolei systematyczny spadek naszego eksportu następuje w sekcji 3, przede wszystkim węgla i koksu, co związane jest z polityką energetyczną i klimatyczną Finlandii nakazującą odchodzenie od użycia węgla w produkcji energii i ciepła.

     

    W imporcie z Finlandii dominowały:

    -              papier, tektura (280, 2 mln EUR),

    -              sprzęt specjalistyczny dla przemysłu (90, 4 mln EUR),

    -              żelazo i stal (155, 1 mln EUR),

    -              aparatura, maszyny i urządzenia elektryczne (96, 1 mln EUR).

    Współpraca inwestycyjno-kapitałowa

    Według danych fińskiego Urzędu Statystycznego skumulowana wartość fińskich inwestycji w Polsce na koniec 2015 r. wyniosła 1 272 mln EUR. 

     

    W Polsce obecnych jest ponad 170 fińskich inwestorów. Największym zainteresowaniem wśród fińskich inwestorów w Polsce cieszy się branża budowlana, energetyczna oraz metalowa. Znaczącą rolę odgrywa również sektor celulozowo-papierniczy oraz usługi, w tym outsourcing. Do najbardziej znanych firm fińskich inwestujacych w Polsce należą: Fortum (energia), Cargotec (maszyny i urządzenia), Kemira (produkty chemiczne), Outokumpu (metale), Wartsilä (energetyka, maszyny), Stora Enso (koncern papierniczy), Teknos (producent farb, lakierów), Konecranes (dźwigi, suwnice), Metsa Tissue (papiery higieniczne). Polskie inwestycje w Finlandii są niewielkie i nie oddają potencjału ekonomicznego polskich inwestorów. Brak polskiej aktywności inwestycyjnej w Finlandii wynika głównie z wysokich kosztów prowadzenia działalności w tym kraju, w tym wysokich podatków oraz braku elastyczności, jeżeli chodzi o rynek pracy.

     

    INFRASTRUKTURA TRANSPORTOWA W FINLANDII

     

    Finladnia posiada dobrze rozwiniętą infrastrukturę transportową, zapewniającą strategiczny dostęp do rozwiniętych rynków Europy Północnej, Rosji i Azji. Stanowi ona o sile fińskiej gospodarki i przyczynia się do ożywionej wymiany handlowej z krajami nordyckimi, bałtyckimi, Unią Europejską, Rosją i Azją. Stanowiąc wschodnią granicę Unii Europejskiej, Finlandia jest postrzegana jako „brama biznesowa” do Rosji m.in. za sprawą takiego samego rozstawu szyn kolejowych, co oznacza brak konieczności zmiany wagonów bądź przeładunku towarów.

     

    Finlandia posiada 28 portów lotnicznych, obsługujacych ruch pasażerski i towarowy, w tym lotnisko Helsinki Vantaa uznawane za jedne z najlepszych lotnisk międzynarodowych w świecie. Lotnisko w Helsinkach odgrywa szczególnie istotną role w ruchu lotniczym z Azją z uwagi na dogodne i najkrótsze połączenia lotnicze pomiędzy Europą a Azją.

     

    Nowoczesne porty morskie są wysoko wyspejalizowane w przeładunkach towarów oraz przewozach pasażerskich i plasują się w czołówce najbezpieczniejszych i najszybszych portów w świecie. Sieć drogowa i kolejowa odgrywa pierwszoplanową rolę, jeśli chodzi o krajowy przewóz osób i towarów w związku z dużą powierzchnią kraju i niską gęstością zaludnienia, szczególnie w regionach północnych.

     

    Transport towarów w handlu zagranicznym w 2017 r.

                                                                                                                                                                              Jednostka: 1000 ton

     

    Transport morski

    Transport kolejowy

    Transport drogowy

    Transport innymi  środkami transportu

    Razem

    Import (1000 t)

    43 989

    7 671

    3 459

    1 672

    56 791

    Eksport (1000 t)

    41 908

       374

    3 047

       399

    45 728

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.32

     

    Fińska Agencja Transportowa (Finnish Transport Agency) jest instytucją rzadową, podległą Ministerstwu Transportu I Komunikacji i jest odpowiedzialna za utrzymanie oraz rozwój standardu usług w systemie transportowym. Główne zadania Agencji obejmują:

    • utrzymanie i rozwój systemu transportowego
    • utrzymanie sieci drogowej, kolejowej oraz dróg wodnych będących w gestii rządu
    • wdrażanie kluczowych projektów drogowych oraz planowanie, utrzymanie i budowa nowych dróg kolejowych i śródlądowych
    • zapewnienie nawigacji w okresie zimowym
    • rozwój transportu publicznego oraz udzielanie subsydiów morskich dla wszystkich rodzajów transportu
    • zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania systemu transportowego, również w trudnych warunkach pogodowych;
    • rozwój zrównoważonego transportu z niską emisją CO2
    • synergia pomiędzy bezpieczeństwem  i działalnością na rzecz środowiska
    • wdrażanie nowych modeli operacyjnych infradtruktury transportowej

     

    Infrastruktura drogowa

     

    Fińska sieć drogowa liczy około 454 000 km długości, w tym 350 000 km dróg prywatnych i leśnych oraz 26 000 dróg gminnych. Fińska Agencja ds. Transportu jest odpowiedzialna za utrzymanie około 78 000 km dróg, z czego 50 000 km posiada twardą nawierzchnię. Drogi szybkiego ruchu i drogi główne wynoszą ponad 13 000 km, z których 765 km stanowią autostrady. Dodatkowo 5000 km przeznaczone jest na drogi dla pieszych i rowerzystów. Około 41 000 km dróg znajduje się w najnizszej kategorii utrzymania, co oznacza iż podczas trudnych warunków pogodowych mogą wystąpić pewne utrudnienia. Drogi w Finlandii podzielone są na cztery kategorie: klasa I, klasa II, drogi regionalne oraz drogi tzw połączeniowe. Dopuszczalne prędkości ( o ile znaki drogowe nie wskażą inaczej):

     

    • 50 km/h w terenie zabudowanym
    • 80 km/h poza terenem zabudowanym
    • 120 km/h na autostradach (zimą 100 km/h)

       

    Rządowa Agencja ds. Transportu publikuje informacje na temat warunków na drogach publicznych w całym kraju oraz bieżące wiadomości dotyczące prowadzonych prac drogowych i zakłóceń w ruchu. Agencja ścisle współpracuje z policją, strażą graniczną, centrami kryzysowymi oraz stacjami radiowymi.

     

    Fińska sieć dróg głównych

                Niebieski  - droga szybkiego ruchu typu E

                                                                                   Czerwony – droga klasy I

                                                                                   Żółty – droga klasy II

     

     

    Oznakowanie, numeracja i długość dróg

     

    Rodzaj drogi

    Numer

    Oznakowanie

    Długość dróg

    Droga klasy I(pomiedzy wiekszymi miastami)

    1-39

    Około 8568 km

    Droga klasy II (pomiędzy centrami regionalnymi)

    40-99

    Około 4760 km

    Drogi regionalne (pomiędzy gminami)

    100-999

    Około 13 537 km

    Drogi połączeniowe (do większych dróg)

    1000-9999

    Około 51 295 km

     

     

                                       

     

                                   

    Droga lokalna (18724 Utajarvi)                                            Droga regionalna (276 Ikaalinen)

     

     

                                      

    Droga główna (67 Kurikka)                                                   Autostrada (7 Kotka)

    Przewozy międzynarodowe do Finlandii w 2017 r.

     

    Granica morska

    Granica lądowa Rosja

    Granica

    lądowa Szwecja

    Granica

    lądowa Norwegia

    Suma

    przewozów

    samochody

    1 059 604

    1 783 734

    3 133 003

    526 003

    6 502 344

    busy

    22 160

    -

    -

    -

    22 160

    samochody ciężarowe

    316 039

    252 029

    138 897

    46 802

    753 767

    Samochody dosawcze z przyczepami

    213 201

    -

    -

    -

    213 201

    Naczepy kontenerowe

    z ładunkiem

    234 258

    15 340

    -

    -

    249 598

    Naczepy

    Kontenerowe

    bez ładunku

    233 563

    3 027

    -

    -

    236 590

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.34

     

    Przewozy międzynarodowe z Finlandii w 2017 r.

     

    Granica morska

    Granica lądowa Rosja

    Granica

    lądowa Szwecja

    Granica

    lądowa Norwegia

    Suma

    przewozów

    samochody

    1 048 679

    1 778 758

    3 134 455

    533 086

    6 494 978

    busy

    20 278

    -

    -

    -

    22 278

    samochody ciężarowe

    312 512

    262 897

    132 445

    48 475

    756 329

    Samochody dosawcze z przyczepami

    217 224

    -

    -

    -

    217 224

    Naczepy kontenerowe

    z ładunkiem

    411 958

    2 759

    -

    -

    414 717

    Naczepy

    Kontenerowe

    bez ładunku

    53 764

    14 986

    -

    -

    68 750

    Źródło: International Trade 2017, Finnish Trade in Figures, Tulli Customs, s.34

     

    Infrastruktura lotnicza

     

    W Finlandii instytucją odpowiedzialną za zarządzanie i utrzymanie sieci lotnisk oraz systemu nawigacynego jest FINAVIA – spółka skarbu państwa, nad którą nadzór sprawuje Ministerstwo Transportu i Komunikacji. W sumie w Finlandii znajduje się 28 lotnisk (w gestii FINAVIA 21 lotnisk), a najważniejszą rolę odgrywa lotnisko Helsinki – Vantaa, które w 2017 r. obsłużyło rekordową liczbę 18 892 386 mln pasażerów, co oznacza wzrost w porównaniu do 2016 r. o 9.9%. W 2017 r. lotnisko Vantaa zwiekszyło miedzynarodowe przewozy lotnicze o 11.4% w porównaniu do 2016 r. Pasażerowie z UE stanowili 71.4% całości ruchu pasażerskiego. Międzynarodowy pasażerski ruch tranzytowy wzrósł w 2017 r. o 17.6% w porównaniu do 2016 r. Specjazacją lotniska w Vantaa są kierunki azjatyckie, jedne z najważniejszych również dla Fińskich Linii Lotniczych Finnair. Całkowita ilość pasażerów w 2017 r. wyniosła 22 699 744 mln, co oznacza wzrost o 9.2% w porównaniu do 2016 r.

     

     

    Sieć 21 lotnisk obsługiwanych przez FINAVIĘ oraz liczba pasażerów w 2016 i 2017 r.

     

    Nazwa lotniska

    Międzynarodowe i narodowe przewozy lotnicze

    Międzynarodowe i narodowe przewozy lotnicze

    2016

    dynamika %

    2017

    dynamika %

    Helsinki Vantaa

    17 184 427

    4.9

    18 892 386

    9.9

    Oulu

    1 027 495

    -16.1

    923 246

    -10.1

    Rovaniemi

    487 857

    22.3

    579 470

    18.8

    Kittilä

    257 537

    27.1

    325 053

    26.2

    Ivalo

    179 630

    27.1

    210 566

    17.2

    Turku

    324 077

    7.8

    333 574

    2.9

    Vaasa

    288 520

    -3.8

    300 118

    4.0

    Kuopio

    227 194

    -11.9

    235 411

    3.6

    Kuusamo

    76 848

    22.0

    87 752

    14.2

    Tampere

    208 930

    -54.1

    230 024

    10.1

    Joensu

    122 543

    -18.9

    119 714

    -2.3

    Kajaani

    85 853

    -42.3

    87 455

    1.9

    Kokkola-Pietarsaari

    88 766

    4.5

    79 819

    -10.1

    Kemi-Tornio

    61 314

    -41.1

    104 462

    70.4

    Jyväskylä

    62 448

    7.6

    67 966

    8.8

    Mariehamn

    16 680

    -1.7

    61 568

    3.4

    Pori

    5 946

    -43.5

    23 183

    140.8

    Enontekiö

    22 273

    2.9

    25 537

    14.7

    Savonlinna

    11 600

    -32.1

    12 409

    7.0

    Halli Kuorevesi

    54

    -50.1

    25

    -53.7

    Utti

    14

    -12.5

    6

    -57.1

    Razem

    20 786 553

    3.7

    22 699 744

    9.2

    Źródło: Finavia Air Traffic Statistics, 2018

     

    Infrastruktura kolejowa

    Fińska sieć kolejowa

     

    Długość linii kolejowych w Finlandii wynosi 5944 km, z czego 3256 km jest zeelektryfikowane. Szerokość szyn w fińskiej infrastrukturze kolejowej wynosi 1524 mm i jest to szerokość większa niż w większości krajów europejskich  (1435 mm). Napięcie sieci elektrycznej wynosi 25kV, a częstotliwość 50 Hz. Ograniczenie prędkości dls przewozów pasażerskich wynosi 220 km/h, a dla towarowych 120 km/h.  Fińska sieć kolejowa jest połączona drogą lądową ze Szwecją w miejscowości Tornio,  a z Rosją w miejscowościach: Vainkkala, Imatrankoski, Niivala, Vartius. Fińska Agencja ds. Transportu jest odpowiedzialna za zarządzanie, utrzymanie, bezpieczeństwo oraz użytkowanie sieci kolejowej. Roczne utrzymanie sieci koztuje około 200 mln euro.

     

    Przewozy pasażerskie koleją

     

    2012

    2013

    2014

    Ruch pasażerski (mln)

    69 331

    69 318

    68 262

    Długi dystans

    • Finlandia
    • Międzynarodowe

     

    13 155

    495

     

    12 960

     598

     

    12 358

    517

    Źródło: Finavia Air Traffic Statistics, 2018

     

    Przewozy towarowe koleją

     

    2012

    2013

    2014

    Ruch towarowy razem tony(1000)

    35 267

    36 433

    37 008

    Długi dystans

    • Finlandia
    • Międzynarodowe

     

    23 576

    11 691

     

    22 791

    13 642

     

    22 742

    14 266

    Źródło: Finavia Air Traffic Statistics, 2018

     

    Infrastruktura morska i śródlądowa

     

    Finlandia posiada pond 10 000 km przybrzeżnych dróg wodnych oraz 9800 km dróg śródlądowych, z czego Fińska Agencja ds. Transportu zarządza utrzymaniem i rozwojem ponad 8000 km wodnych dróg przybrzeżnych oraz 8000 km dróg śródlądowych. Transport morski odgrywa decydującą rolę w fińskim eksporcie i imporcie, natomiast transport śródlądowy służy do przewozu wewnątrz-krajowego osób i towarów i w minimalnym stopniu wykorzystywany jest do eksportu i importu ładunków. Drogą morską przewożonych jest 78% towarów w imporcie i prawie 88% w eksporcie. W żegludze śródlądowej szczególne znaczenie ma kanał Saimaa o długości 43 km, który łączy jezioro Saimaa z Zatoką Fińską. Prawie połowa odcinku kanału przebiega przez obszar dzierżawiony od strony rosyjskiej. Fińska Agencja ds. Transportu utrzymuje 31 śluz znajdujących się na rzekach Vuoksi, Kymijoki i Kokemaenjoki. 

     

    W Finlandii znajduje się 30 portów morskich i śródlądowych. Helsinki są największym i najważniejszym portem handlowym, specjalizującym się w przeładunkach towarów zwykłych, kontenerów oraz naczep i ciężarówek. Helsinki  posiadają 4 terminale morskie, w tym 2 dla ruchu pasażerskiego (South Harbour, Katajanokka) oraz dwa terminale towarowe (Vuosaari Harbour i West Harbour). Terminale towarowe specjalizują się w ładunkach ro-ro i kontenerach. Terminale pasażerskie oraz statki ro-ro obsługują linie do Sztokholmu, Tallinna, St Petersburga oraz Travemunde, Rostocku. Port Hamina/Kotka, powstały z połączenia dwóch portów: Hamina i Kotka, jest jednym z najnowocześniejszych portów fińskich i specjalizuje się w obsłudze wszystkich rodzajów cargo (płynne, sypkie), w tym kontenerów, RORO oraz w przewozie pasażerow. Natomiast port Sköldvik/Kilpilahti, położony kilkanaście km od Porvoo specjalizuje się w odbiorze ropy naftowej i eksporcie produktów naftowych. Port Kokkola specjalizuje się w ładunkach sypkich, m.in. rud żelaza. Innym ważnym portem jest Rauma, piąty co do wielkości port morski Finlandii. Pod względem wielkości eksportu największymi portami są Hammina/Kotka, Kilpilahti, Kokkola, Helsinki i Rauma, natomiast największy wolumen importu osiągnęły porty Raahe, Kilpilahti, Helsinki oraz Hamina/Kotka.

     

    Transport towarów drogą morską w handlu zagranicznym w 2017 r. 

    (mln ton)

    2017 r.

    Import

    47 294 813 t

    Eksport

    51 482 940 t

    Źródło: Finnish Transport Agency, statistics, 2018

     

     

    Transport towarów drogą morską w handlu zaggranicznym w 2017 r. z uwzględnieniem największych portów

        Źródło: Finnish Transport Agency, statistics, 2018

     

    Nazwa portu

    Suma przewozów towarowych (mln t)

    Helsinki

    14.0

    Kilpilahti

    21.4

    Rauma

    5.8

    Naantali

    5.0

    Hanko

    4.5

    Pori

    2.9

    Uusikaupunki

    2.3

    Turku

    2.2

    Inkoo

    1.8

    Tornio

    3.0

    Saimaan satamat

    1.2

    Kemi

    1.6

    Vaasa

    0.9

    Pietaarsaari

    0.9

    Kaskinen

    0.9

    Parainen

    0.6

    Rahja

    0.4

    Kantvik

    0.4

    Forby

    0.2

    Alandy

    0.2

    Źródło: Finnish Transport Agency, statistics, 2018

     

     

    Przewozy pasażerskie drogą morską w 2017 r.

    mln

    2017 r.

    Ogólna liczba pasażerów do/z Finlandii

    19 210 282

    Liczba pasażerów przyjeżdżających do Finlandii

    9 655 753

    Liczba pasażerów opuszczających Finlandię

    9 554 529

    Źródło: Finnish Transport Agency, statistics, 2018

     

     

    Przewozy pasażerskie drogą morską w 2017 r. w poszczególnych portach

    Nazwa portu

    Suma przewozów pasażerskich do/z Finlandii

    Kemi

    290

    Vaasa

    200 086

    Naantali

    154 244

    Lappeenranta

    16 968

    Hamina/Kotka

    14 645

    Helsinki

    12 670 465

    Turku

    2 684 173

    Ahvenanmaa W-py Alandzkie

    3 469 404

    Źródło: Finnish Transport Agency, statistics, 2018

     

     

    EDUKACJA

     

    Szkolnictwo wyższe

    Edukację wyższą w Finlandii oferuje 14 uniwersytetów (Yliopisto/Universitet) oraz 24 politechniki (Ammattikorkeakoulu/Yrkeshögskola). Te pierwsze skupiają się na badaniach i przekazywaniu wiedzy akademickiej, a działalność drugich ukierunkowana jest na współpracę nauki ze światem biznesu. Poziom nauczania jest wysoki: w 2017 r. w Rankingu Szanghajskim znalazło się 5 fińskich uczelni: Uniwersytet w Helsinkach (56. pozycja), Uniwersytet Wschodniej Finlandii (miejsca 301.-400.) oraz uniwersytety w Aalto, Oulu i Turku (miejsca 401.-500.).

     

    UNIWERSYTETY

    POLITECHNIKI

    Aalto University

    Arcada Polytechnic

    Hanken School of Economics

    Centria Polytechnic

    Lappeenranta University of Technology

    Diaconia Polytechnic

    Tampere University of Technology

    Haaga-Helia Polytechnic

    University of Helsinki

    Humanities Polytechnic

    University of Eastern Finland

    Häme Polytechnic

    University of the Arts Helsinki

    Jyväskylä Polytechnic

    University of Jyväskylä

    Kajaani Polytechnic

    University of Lapland

    Kymenlaakso Polytechnic

    University of Oulu

    Lahti Polytechnic

    University of Tampere

    Lapland Polytechnic

    University of Turku

    Laurea Polytechnic

    University of Vaasa

    Metropolia Polytechnic

    Abo Akademy Turku

    Mikkeli Polytechnic

     

    Karelia Polytechnic

     

    Novia Polytechnic

     

    Oulu Polytechnic

     

    Saimaa Polytechnic

     

    Satakunta Polytechnic

     

    Seinäjoki Polytechnic

     

    Tampere Polytechnic

     

    Turku Polytechnic

     

    Vaasa Polytechnic

     

    1 stycznia 2010 r. zaczęła obowiązywać nowa ustawa o uniwersytetach, której celem było zwiększenie autonomii uczelni, osadzenie ich w roli niezależnych bytów prawnych i usprawnienie funkcjonowania w warunkach współpracy międzynarodowej. Reforma zmieniła status uniwersytetów z państwowych urzędów edukacyjnych na niezależne korporacje publiczne bądź fundacje podlegające ustawie o fundacjach. Reforma miała też podkreślić silne strony i potencjał danego uniwersytetu. Pracownicy uniwersytetu przestali być urzędnikami państwowymi i są zatrudniani kontraktowo. Na szczególną uwagę zasługuje Aalto University, który powstał z konsolidacji trzech szkół wyższych: Helsinki University of Technology, University of Art and Design i Helsinki School of Economics). Uniwersytet posiada status fundacji, nową radą naukową i dydaktyczną, partnerstwa z dużymi korporacjami oraz strategię rozwoju badań i nauczania podlegającą międzynarodowej ocenie. Celem Uniwersytetu jest lepsza współpraca z otoczeniem biznesowym, wyższa innowacyjność i promocja przedsiębiorczości. Istotne w Aalto University sąt interdyscyplinarność a także komercjalizacja badań naukowych.

     

    Stopnie akademickie

    Na politechnikach studia I stopnia (licencjackie, ang. bachelor’s level programmes) trwają zwykle 3,5-4 lat, na uniwersytetach – 3 lata. By dostać się na studia II stopnia na politechnikach (master’s level programmes, 1,5-2 lat nauki) wymagany jest nie tylko tytuł licencjata, ale również minimum trzyletnie doświadczenie w wybranym zawodzie. Na uniwersytetach ten warunek nie obowiązuje: po zakończeniu studiów I stopnia od razu można zacząć naukę na studiach magisterskich. Trwają one zwykle 2 lata.

     

    Znajomość języka, certyfikaty

    Fińskie uniwersytety na studiach I stopnia oferują niemal wyłącznie naukę w języku fińskim i szwedzkim, politechniki przeciwnie – na nich większość kierunków wykładana jest w j. angielskim. Na studiach magisterskich jest inaczej – same uniwersytety oferują ponad 200 kierunków, na których wykładowcy mówią w j. angielskim. Kto na studiach I stopnia wybierze kierunek właśnie z wykładowym angielskim, musi przedstawić certyfikat – zwykle TOEFL (Test of English as a Foreign Language) lub IELTS (International English Language Testing System). W tym pierwszym zwykle trzeba zdobyć 550 punktów w teście papierowym lub 79 w internetowym, w drugim uzyskać ocenę minimum 6. Oba dokumenty można zdobyć w Finlandii: TOEFL w Centrum Fulbrighta, IELTS w FINNBRIT. Akceptowane są również dyplomy PTE (Pearson Test of English) i Cambridge (CPE/CAE).Fińskie uczelnie nie oferują przygotowania językowego dla obcokrajowców. Dotyczy to zarówno języka angielskiego, jak i fińskiego. Kto ma ochotę studiować po fińsku lub szwedzku, musi ukończyć kurs i zdobyć odpowiedni certyfikat (Finnish National Certificate of Language Proficiency, YKI).

     

    Pozwolenie na pobyt

    Studenci z UE nie muszą ubiegać się w Finlandii o studenckie pozwolenie na pobyt (student residence permit). Po upływie 90 dni powinni się jednak zarejestrować (register). Formalności załatwia się w lokalnym biurze meldunkowym (maistraatti). Osoby zarejestrowane mogą już podejmować pracę i zakładać konto w banku. By móc mieszkań w Finlandii, student powinien mieć odpowiednie środki na samodzielne utrzymanie, tak by nie obciążać miejscowego systemu opieki społecznej. Od obywateli UE nie wymaga się jednak oficjalnych zaświadczeń. Dla obywateli UE studia są darmowe – nawet doktoranckie.

     

    Utrzymanie i zakwaterowanie. Zakwaterowania można szukać poprzez biura SOA (Finland's Student Housing Ltd.) oraz – w rejonie Helsinek – poprzez HOAS (The Foundation for Student Housing in the Helsinki Region). Zgłoszenia przyjmują drogą elektroniczną – w zależności od uczelni ułatwiają znalezienie miejsca w akademiku lub pomagają w wynajęciu mieszkania na wolnym rynku. Standard fińskich akademików jest bardzo wysoki – pokoje są umeblowane, ze sprzętem AGD i dostępem do internetu. Ceny zależą od miejscowości – najdrożej jest w Helsinkach i okolicach – dwuosobowy pokój kosztuje 200–300 euro miesięcznie, „jedynka” – ok. 600 euro. Taniej jest w środkowej i północnej Finlandii – np. w Oulu koszt pokoju to 150–200 euro, jednoosobowy za około 300–350 euro. Rząd i miejscowe uczelnie bardzo rzadko fundują stypendia na studiach licencjackich i magisterskich. Możliwe za to jest uzyskanie wsparcia na studiach doktoranckich. Więcej informacji na stronie www.studyinfinland.fi oraz w Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Jako obywatel UE student może pracować w Finlandii w trakcie studiów przez 25 godzin tygodniowo (ważna jest średnia z całego roku akademickiego). Szczegółowe informacje o fińskim prawie pracy dostępne są na stronie www.guidetoworkinginfinland.fi. W Finlandii bezrobotnym pomaga rozbudowana sieć urzędów, która nie tylko udostępnia oferty, ale pomaga także w pisaniu biznes-planów osobom, które chcą uruchomić własną działalność.

     

    PRZYDATNE LINKI

     

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: